Khamis, 7 Februari 2013

So Sweet~


Listen! listen! listen! #please understand and practice also... :P

Sebelum masuk kepada tajuk, perlunya kita termasuk diri sendiri ini mengimbas semula matlamat kita diciptakan.

Chicken has problem, cow has problem..but the jaws has the biggest problem(#phrasa ini hanya gurauan..hehe)

Matlamat gelas dicipta untuk memudahkan kita minum air,, kereta dicipta untuk memudahkan perjalanan, jika gelas diguna untuk dibaling,,maka pecahlah ia, jika kereta diguna untuk tempat makan sahaja,,membazirlah ia... masyarakat semestinya sedar fungsi-fungsi alat tersebut, tapi masyarakat selalu lupa fungsi manusia diciptakan....(blh cari di buku-buku,blog atau kuliah..huhu)..secara generalnya, sebagai hamba untuk beribadat kepada Allah dan sebagai khalifah di muka bumi.
Pentingnya jelas matlamat,, baru rase pentingnya kemanisan Iman.

-MASUK TAJUK-

Kebanyakan orang pernah rase manisnya madu,,manisnya gula,,manisnya tebu,, tapi tidak ramai mampu merasa manisnya IMAN! ia tidak boleh dibeli dengan duit atau emas..
mengikut hadis Rasulullah s.a.w., ada 3 tanda seseorang itu mendapat kemanisan iman.

Sabda Rasulullah S.A.W.: "Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan Iman (iaitu) Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya, dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam Api Neraka." (Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)

1. Cinta Allah dan Rasul melebihi segala-galanya

قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ، حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ»
Nabi SAW bersabda: “Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga aku lebih dikasihi oleh kamu berbanding dengan anak-anak, kedua ibu bapa dan manusia yang lainnya.”


Maksudnya:“Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).”(at-Taubah:24)

Saidina ‘Umar pernah berkata kepada Nabi SAW: “Aku mengasihi kamu melebihi kasih aku terhadap segala perkara kecuali (aku lebih mengasihi) diri aku sendiri.” Lalu Nabi SAW berkata kepada beliau: “Tidak, wahai ‘Umar, sehinggalah aku dikasihi oleh kamu lebih daripada dirimu sendiri.”. Maka ‘Umar berkata: “Demi Allah, mulai sekarang, kamu lebih aku kasihi daripada diriku sendiri.” Nabi SAW menyapa: “Sekarang juga wahai ‘Umar.”
Kita tidak dihalang untuk mencintai makhluk, tetapi cinta Allah dan Rasul mesti menjadi keutamaan. ada satu kisah sahabat Rasulullah s.a.w iaitu Saidina Umar al-khattab yang bergurau dengan nabi, "aku mencintai engkau melebihi segala-galanya kecuali diriku sendiri"

Mengikut kata-kata ulama, salah satu tanda cinta ialah kita selalu menyebut sesuatu yang dicintai itu. Analoginya, jika kita mencintai seseorang, kita seronok menyebut namanya. Kisah yang saya dengar dari ustaz lagi dasyat, kisahnya mereka belajar di oversea, al-kisah ustaz ini terdengar sahabatnya seakan-akan berzikir, tapi pelik bunyinya,"mah.mah.mah",untuk dapatkan kepastian,ustaz tersebut tanya sahabatnya,"mu ni belajor tarekat ke?",rupanya yang dia sebut ulang-ulang kali tu nama isterinya,katanya dapat melegakan kerinduan yang amat walaupun sebut namanya berulang kali.
Kos panggilan oversea memang mahal ketika itu.jadi,sahabat ustaz itu hanya menyebut nama isterinya untuk hilangkan kerinduan. Tengok!!terbukti sudah~hehe.. muhasabah diri kita semula,berapa kali kita sebut nama Allah atau Rasul dalam sehari???

2. Cintai seseorang semata-mata kerana Allah S.W.T.

"tidak sempurna iman seseorang itu selagimana dia tidak mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.'-hadis ke13 dalam kitab Hadis 40 Imam Nawawi.

Mengikut hadis lain, salah satu golongan yang dinaungi Allah di hari kiamat adalah 'Dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah'.

Ada orang mencintai seseorang kerana rupanya yang cantik,harta atau kemewahan tapi kelama-lamaan kecintaanya hilang dengan hilangnya kecantikan, harta atau kemewahan. jadi,cintailah kerana Allah kerana Allah tidak akan hilang. manis kan? :)

3. Benci kembali kepada kekufuran(maksiat)

jika dah terasa kemanisan iman, tentu sanggup melalui kesusahan untuk mempertahankan imannya. semenjak kebelakangan ini, ramai artis-artis berhijrah ke jalan yang lagi baik dan istiqamah di jalan dakwah, mungkin mereka dah merasai manisnya iman. bagaimana kita?


Semoga kita menjadi mendapat kemanisan iman sebagaimana para ulama,mujahid-mujahid yang istiqamah di medan perjuangan.

#sekadar perkongsian dari kuliah di surau....ingatan untuk diri dan sahabat. (^_^)v senyum,xperlu kata apa-apa~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan