Khamis, 30 Disember 2010

Keutamaan ilmu

3 Januari 2011, bermulalah sem baru untuk perjuangan mencari ilmu.......

maka tamatlah sudah cuti sem yg menyeronokkan~huhuhu...

Perbaharuilah niat untuk mencari ilmu kerana Allah...

moga ia akan menjadi ibadat yg membawa byk berkat...

Sahabat2,Ahli Ilmu amat tinggi darjatny di sisi Allah S.W.T;


Rasulullah bersabda:

"Darjat manusia yang terdekat ialah orang yang ahli ilmu dan jihad.Ahli ilmu menunjukkan manusia kepada apa yang dibawa oleh para Rasul. Adapun ahli jihad mempertahankan apa yg dibawa oleh para Rasul dgn pedangnya"

Telah bersabda Rasulullah s.a.w:

"Kematian org sekampung lebih ringan dari kematian seorang yg alim"


Baginda bersabda lagi:

"Orang yg alim tidak akan kenyang ilmu sebelum sampai ke syurga"

Jadi, memang terbukti orang yg berilmu tinggi darjatnya....

Ingatlah,janganlah tergila-gila mencari harta sehingga meninggalkan pencarian ilmu;

Baginda s.a.w. bersabda:

"Kebinasaan umatku terletak pada dua hal;meninggalkan ilmu dan mengumpulkan harta"

Sabda Baginda s.a.w lagi:

"Kebinasaan ilmu ialah mereka-reka"



Ehem....maka jgnlah malas mencari ilmu ye Zul Ikhwan dan rakan-rakan.....jgn duk pikir ke duit je.........................walaupun memang kita x cukup duit untuk makan sedap2~
Satu lagi, jgnlah lupakan dunia jika x mahu dipandang serong oleh masyarakat~



 Rujukan dari terjemahan Karya Imam al-Ghazali 'MUKASHAFAH AL QULUB'....

Rabu, 22 Disember 2010

Pengalaman pertama..... :(

hmmm.....inilah pertama kali.....

Pertama kali sejak sy idup selama 18 thun....

tp itulah,,,pengalaman yg xbrp manis.......

tp nak buat camne, dah takdir....xleh nak elak...

dah cube nak elak tp xsmpat.........


Tp ni bkn salah sy....

beliau yg salah....xtgk kiri kanan....

suke hatiiiii je......

dah la gelap...

tp,,sbg nature lover,sy tetap rasa kecian kat beliau......

mmg sy xptt lalu jln tu..

mlm tu pon kuar sbb semata-mata nak beli lauk nak cuba buat tomyam...(smgt nak blajar,hehe)

saje sy nak elak lalu traffic light,jadi sy lalu jln blkg pasar yg gelap....

dalam penuh bhemah sy memandu,,tiba2 kelihatan 2 psg mata melintas tanpa apa2 signal..................

maka nak dpendekkan citer,,sy cube elak tp xsempat dan terlanggarlah beliau yg merupakan seekor 'KUCING'....



sy msh xtahu keadaan beliau sbb x bhenti krn trlalu gelap dan xsesuai untuk berenti....

tp akan sy cek esok.....minta2 msh idup.....doakan ye.... 

ngeee~ mmg mengyayatkan hati.......sob3....
 
apa nak jadi maka jadilah.....

Isnin, 20 Disember 2010

Dah 18??!!hmmm...

00:00:001......20 Disember


<Tanggal 20 Disember 1992, lahirlah seorang hamba Allah yg diberi nama Mohamad Zul Ikhwan Nurhakim>

Gambar Hiasan semata-mata


Alhamdulillah sy masih diberi kesempatan untuk hidup sehingga hari ini........


Sedar x sedar dah 18 tahun rupanya sy bernyawa di atas dunia ini.....hmmm...skjp raseny 
(dah blh kawin ni..hehe)


Akaun pon dah bertukar status mnjadi akaun dewasa~'hmm...dewasa...tue dah ak nih'....hehe...


Terima kasih banyak2 kepada peng'wish'2 terutama mama dan papa dan tdk lupa kpd sahabat2 skalian....ampunkan segala salah silapku krn sy juga hamba yg lemah yg tidak sempurna...


Bak Saidina Uthman b Affan;setiap kali masuk Magrib yakni bertukar hari,Walaupun umurku semakin bertambah, amalku semakin berkurang.....berjayalah orang yg sedar sebegini....



"Ya Allah,,berkatilah hidupku,,tambahkan kecintaanku padaMu,,Jagalah dan kawallah setiap perbuatanku,jauhilah ak dari bisikan syaitan yg direjam"

amin....


<Barakallah fi umrina> <semoga Allah memberkati usia kita>


Dan kesejahteraan semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan pada hari aku dibangkitkanhidup kembali".

(Trjmh.QS.Maryam:
33)




Assalamualaikum~

Khamis, 16 Disember 2010

Kualiti dan Kuantiti; Kisah Singa dan Khinzir.....




Al-kisah seekor khinzir bertemu dgn si singa di dalam hutan tropika yg mghijau x diusik...
Maka berdialoglah mereka,


Khinzir: Wahai Raja Hutan yg gagah perkasa, berapa bilangan anakmu??

Singa  : Ak hanya ada 3 ekor anak sahaja, x banyak pon....brp bilangan anakmu pula??

Khinzir:12 ekor sahaja...ni dah dikira xbanyak brbanding kawan-kawanku yg lain. Sudah kebiasaan bagi kami                              
           anak yg ramai..adakah kaummu singa biasa mempunyai anak yg sedikit??

Singa  : Ya, purata anak kami hanya 2 atau 3 ekor sahaja..

Khinzir: Bagaimana kamu survive dengan waris yg sedikit??

Singa  :Jangan bimbang.Kami penuh yakin akan survive walau dgn bilangan yg sedikit.
           Walaupun sedikit, kami ada kualiti yg tggi...






Pengajaran : Kualiti ummah lebih penting dari kuantiti... berbalik kpd Rasulullah; walaupun ketika itu ummah Islam sedikit,, tetapi dgn semangat juang dan keyakinan yg tggi kpd Allah membawa kepada perkembangan ummah Islam sehingga membentuk tamadun....




Imam Abu Dawud rahimahullah mriwayatkan drpd Thawban radiyallahu anh' bhw Rasulullah s.a.w. bersabda,yg brmaksud;


            Hampir tiba suatu masa bangsa2 dr seluruh dunia akan datang menggerumuni kamu bagaikan org2 yg hendak makan menggerumuni talam hidangan mereka. Maka salah seorang shbt brtanya," apakah lantaran kami sedikit pada masa itu??"Rasulullah s.a.w. menjawab,"bahkan kamu pada masa itu byk skali ,tetapi kamu umpama buih di waktu banjir dan Allah mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh2 kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit wahan."Seorang sahabat radiyallahu anh' brtanya, apakah wahan itu, wahai Rasulullah? Rasulullah s.a.w. menjawab,"cinta kepada dunia dan takut kepada mati"





   Jadi,pada pendapat saya, memang masyarakat Islam di dunia ini ramai, tetapi tidak berkualiti dan terdedah


kpd penyakit wahan ini.  Tambahan, kbnyakan negara Islam sendiri tidak menyokong negara Islam yg berani seperti Iran krn takut dituduh bersekongkol dlm program nuklearny.....fikirlah

Jumaat, 10 Disember 2010

PNG/RESULT yg digeruni~~aha....



Oh exam result~~

kenapa masyarakat sgt bimbang akan kau...

padahal kau hny no yg tertera di atas kertas....oh tidak skrg di laman web juga...


tapi kenapa kau ditakuti..

bukan ke orang yg result tggi x semestinya akan bahagia atau berjaya sekalipun.....

dan orang yang result rendah xsemestinya miskin maupon hina.....

ramai je org result rendah berjaya...

malah ada yg bergelar Jutawan...

Tidakkah masyarakat igt siapa pemberi rezeki???

dan siapa yg mengetahui kesusahanmu???

sesungguhnya takut kepada kemiskinan itu cuma permainan syaitan....

sbb itu ramai yg tinggal kewajipan...

Marilah rakan-rakan....

Jgn tertekan jika result rendah...SENYUMLAH....

Rezeki itu hanya Allah  tentukan...

jadi,, usaha,yakin dan jgnkah lupa padaNya....

Jadi..........

Fikirlah dan Senyum..... xperlu kata apa-apa~~



Nampaknya PNGku kali ni xbrp baik...

Math memang merosakkan resultku....hehe

tp...xpelah....Alhamdulillah sajalah...



akanku cuba sem depan....

Sempena tahun baru....

ak berazam:

Akan blh 4.00 flat tanpa mnjejaskan amalan agama dan cinta padaNya!!! InsyaAllah...brubah!!hehe... (^_^)

Selasa, 7 Disember 2010

Salam Maal Hijrah :D



Assalamualaikum dan Salam Maal Hijrah...
Akhirnya dah tiba tahun baru....
Tapi diri masih belum sampai 18......
Apa2 pon perjalanan masih panjang....mungkin.....sbb kita xtahu bila akan mati kan...


Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (QS. 62:8)

Jadi,saya mesti berhijrah kepada yang lebih baik......lebih baik dari tahun lepas!!!InsyaAllah!!


حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي السَّفَرِ وَإِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي خَالِدٍ عَنْ الشَّعْبِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ (متفق عليه)
Dari Abdullah bin Amru bin Ash ra, bahwa Nabi Muhammad SAW bersabda, ‘Soerang muslim adalah orang yang menjadikan muslim lainnya merasa selamat dari lisan dan tangan (perbuatannya). Sedangkan muhajir (orang yang hijrah) adalah orang yang meninggalkan segala yang dilarang Allah SWT. (Muttafaqun Alaih).


Aku bertekad untuk menambah lebih byk ilmu agama dan dunia tahun ini,,

Menjadi anak soleh,,

Hebat dalam pelajaran,,

Buang segala sikap buruk......InsyaAllah...Moga Allah memberiku bimbingan dan hidayah....amin.....


Moga sahabat2ku juga berazam untuk menjadi umat yang terbaik juga.....

dan moga Allah ampunkan dosa2 yg lepas.....

Khamis, 2 Disember 2010

Jangan stress~~ (3 budak hitam)




Al-kisah 3 budak hitam merantau kedalam hutan...
terjumpalah sebuah botol yg menganehkan...
maka berusahalah si hitam 1 untuk buka penutup botol dgn penuh kekuatan...
tp xtrbuka olehnya walau keletihan...
maka dicuba pula si hitam 2 dgn penuh senyuman....
xterbuka juga hingga datang kesedihan...
oleh itu, ketiga-tiga bdk hitam bergabung kekuatan....
            akhirny terbukalah penutup botol yg degil mcm setan.................

................................................
tiba-tiba keluarlah sekor jin hutan..
gembira kerana dibebaskan..
maka 3 hajat ditawarkan.......





Bermulalah dialog antara jin dgn 3 bdk hitam,


Jin       :Apa kamu nak si hitam 1?

hitam 1:ak ingin jadi putih!!!

Jin       :mudah sahaja, nanti........
            karambreeze,wasyampu rejoice alclorox.....putih!!

BUHH!!maka putihlah si hitam 1....

Jin       :si hitam 2?

hitam 2:ak ingin lagi putih dari si hitam 1...boleh??

Jin       :boleh..PUTIH MELEPUK...nnti........
           karamkuatharimau,wasabun dettol alasid....putih melepuk!!      

BUHH!!maka putih berseri-serilah si hitam 2....

Jin        :ok...yg ke3??

hitam 3:ak mahu lagi putih dari si hitam 1 dan si hitam 2!!!

Jin       :Maaf(jin pun pandai minta maaf,hehehe)....putih melepuk adalah limitnya...

hitam 3:kalau begitu........JADIKAN MEREKA HITAM SEMULA!!!!

Jin       :wokeh!! karamsighwalaia,waminyakgamat altayar...HITAM!!

KABOOMMM!!!! akhirnya kedua-dua si hitam tadi jadi hitam semula malah lagi berkilat.......hehehe

Jadi, apa yg blh kita lihat di sini,,kesemua mereka rugi disebabkan hasad dengki dlm diri mereka sendiri....
Oleh itu ambillah iktibar dari kisah bdk hitam ni...ada rasa dengki dlm hati,igtlah kisah ni ye....hehehe...fikirlah

Senyum,xperlu kata apa2~~       

Assalamualaikum.... :D



Jangan stress~~ (Takut Bini)


Al-kisah pada suatu hari ada sekumpulan suami yg takutkn isteri
brjumpa seorang pakar motivasi untuk selesaikn masalah terbesar tersebut....

Dalam sesi ta'aruf(pengenalan),

Pakar :Assalamualaikum,sesiapa yg takut bini sila ke sebelah kanan saya...

Jadi,semua suami2 tersebut bergerak ke kanan kecuali seorang yg bernama Ali(bkn nama sbnr) .Jadi, pakar motivasi itu pelik.

Pakar: Saya rasa kamu tersilap sesi,ni sesi 'suami takut bini'...

Ali: Betullah encik, sy nak sertai sesi ni..

Pakar: Jadi, kenapa kamu xbergerak ke kanan saya.

Ali: Sbb isteri sy bpesan ,kalau dalam majlis jgn bertukar-tukar tempat........................ :P

Senyum,xperlu kata apa-apa~hehe

Khamis, 25 November 2010

Ikatan Persahabatan.....

Nampakny ana terpengaruh dengan cerita Naruto yg menyebabkan terasa nak menulis artikel ni...

Ana tertarik dengan ikatan persahabatan yg ditonjolkan...rela diri terkorban demi sahabat..


Naruto begitu bersemangat selamatkan Sasuke yang terpesong kerana dalamnya sayang akan sahabatnya..

Tapi bagaimana kita sayang sahabat-sahabat kita sekarang..

Biarkan mereka buat keburukan asalkan mereka happy..
Beri jawapan kepada mereka dalam exam asalkn mereka lulus...
Teman kawan  pergi berdating asalkn mereka xputus...

Betul ke ni sayang sahabat....

Pernahkah kita??

Ajak kawan pergi surau atau majlis agama..
Tegur kawan buat salah....

Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’
“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)
Adakah kita sahabat yg baik??fikirlah....

Carilah sahabat-sahabat yang boleh bawa kita kepada Allah sebagaimana Para Sahabat Rasul.......

Ana harap ana menjadi sahabat yang baik untuk sahabat-sahabat...
Ampun Maaf kalau ada kekurangan kerana kita memang xterelak dari lakukan kesalahan..

Sahabat-sahabat semua memang sesuatu yang x ternilai buatku...

                                          Sahabat di Universiti Putra Malaysia

                                        Sahabat di MRSM Kota Putra
                                          
                  Bersama sahabatku Anwar yg ajarku tajwid beserta dengan anak2 yatim

Sabtu, 20 November 2010

Senyum.....:DDDD


Saya tulis psl senyum sbb sy pon kdg2 tertekan dan hilang nikmat ini

Senyum atau ketawa...

Tertawa yang wajar umpama krim dan bagi kesedihan dan balsam bg kekacauan...

"Sesungguhnya aku akan tertawa untuk mmbahagiakan hatiku.Dan Baginda Rasul s.a.w. sndiri skali-skala tertawa hingga nmpak gerahamnya.Demikianlah tertawany org2 yg brakal dan mengerti tentang pnyakit jiwa srta rwtanny."-Abu Darda'-

tapi, jgnlah ketawa yg tidak wajar

"Janganlah engkau byk tertawa,sbb byk tertawa itu mematikn hati."
Senyumlah dan ketawalah sewajarnya...

"Senyummu di depan saudaramu adalah sedekah"

Senyumlah seperti Nabi Sulaiman...

"Maka tersenyumlh Nabi Sulaiman mndengar kata2 semut itu"(An-Naml:19)

Dan jauhilah ketawa yg x wajar sprti org2 kafir..

"maka apabila ia dtg kpd mereka dgn mmbawa tanda2 kkuasaan  Kami,mereka dgn serta-merta mncemuh dan menggelakkn(apa yg dbawa) itu."(Az-Zukhruf:47)

kenapa kita perlu senyum..

Jika anda dberi plhn antra hrta yg byk dgn pgkat yg tggi/ jiwa yg tnteram dan selalu tersenyum, yg mana anda akn pilih??

Harta byk tapi hati sentiasa takut...buat apa??
Pangkat tinggi tapi hati sering gelisah....buat apa??
Isteri cantik tapi masammmm je dan buat rumah mcm neraka...buat apa??

lbh baik 

Harta sdikit tapi bahagiaaaa jeee...
Xde pangkat tapi hati tenanggg je...
Isteri xcantik mana tapi hati sntiasa gembira dan brbunga-bunga je...hehe

Saya cukup terpikat dgan lagu yg dprkenalkn oleh shbt saya ni,
cukup menarik liriknya.


Kacak Luar Kacak Dalam.....


Kacak Dengar Sini.....

Kalau Saya Senyum....

Awak Mesti Senyum Sekali....
                    
Kalau Kita Senyum...

Semua Orang berjangkit....

Bila Semua Orang Senyum...

Dunia Tiada Penyakit....

Senyum.....

Tak Perlu Kata Apa-apa~~~~

Senyum.....

Tak Perlu Kata Apa-apa~~~~

Senyum.....

Tak Perlu Kata Apa-apa~~~~


lirik dari lagu 'SENYUM',MALIQUE feat. NAJWA

Senyum je....xprlu kata apa2...cukup brmakna..

Senyuman boleh menghilangkan keresahan diri dan org sekeliling

Jika anda rasa hmpir putus asa,,senyumlah...InsyaAllah hati akan tenang  kembali dan terbuka jalan...

Hati yang sedih akan bertambah sedih jika anda melayan ksedihan itu,,jadi senyumanlah dapat mghilangkan ksedihan itu...

Hal yg remeh-temeh akan mnjadi besar jika selalu masam dan menyebabkn org sekeliling pun resah...
Senyumanlah yg menyejukkan suasana....
Semua masalah mnjadi tidak membebankan dgn snyuman...

P/s: tgh2 studi tu, kalau rasa stress,,senyumlah sorang diri pon,, InsyaAllah anda akn rasa lega..hmm :))


Jadi,,, SENYUMLAH:DDD

Rabu, 10 November 2010

DOSA DALAM PAHALA...????!!!!!

Macam mana nak kata eh,,
tapi benda nilah duk main dlm otak stiap kali nak gi makan...
bukan terfikirkan lauk belangkas,
tapi 'belangkas'2 skalian....
asal lalu jalan tu je pasti jumpe..
panas mata memandang,tp ginilah 'mahasiswa' sekarang ye...
Buku bkn main lagi terbuka depan mata,,tapi mata kemana...hati kemana...hehe
tapi yg xtahanny...kwn sndiri pon trlibat sama...MasyaAllah..



asal tegur je, pandai je beri alasan..
'ala...bkn buat apa pon,, study je...x sentuh2 pun..'
'study ngan perempuan bru semangat skit,,seronok,kawan2 llaki malas n ppuan rajin..'

yg lagi dasyat siap prsoalkn lagi,'salah ke?'
ish3....apalah..
sebab ni ana trfikirkan ayat ni,'dosa dalam pahala'...
sepatutnya mencari ilmu ini ibadat dan boleh pahala jika ikut syarak.
tapi sekarang, boleh ke pahala kalau macam tulah..

tidakkah mereka sedar yang diantara mereka ada yang ketiga..
tidakkah mereka malu...
tidakkah mereka sedar ada Yang Memerhatikan...
tidakkah mereka trfikir kenapa ustaz selalu marah berada dalam keadaan begitu di sekolah dulu...

Daripada Jabir bin Samurah berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah salah seorang daripada kalian berdua-duaan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya". - Hadis Riwayat Ahmad &Tirmidzi dengan sanad yang sahih


Jelas hadis di atas menyatakan syaitan ada diantara dua orang....
sbb tulah rasa seronok ye, ada yg mendorong rupenya....

Jadi, di kesempatan yang ada ni,,,sape2 yg terasa,,brubahlah...
bagi muslimah, jagalah maruah anda, simpanlah untuk bakal suami anda..
ingatlah, sekali antum berdating,habislah imej antum...
Allah juga mnjanjikan, Orang2 yang Baik adalah untuk Orang2 yang baik....

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga) [Surah An Nur: 26]

Sebelum ana berhenti, ana minta maaf kalau ada terasa....
Semoga diambil berat hal ini....
Yang Baik itu datangnya dari Allah,yg buruk itu datangny dari ana sndiri,hakikatnya dari Allah juga...

ASSALAMUALAIKUM....::)))

Isnin, 1 November 2010

Pencuri???

Adik Ipar Tony Blair pun....MasyaAllah

Tony Blair’s sister-in-law has converted to Islam after having what she describes as a “holy experience” during a visit to Iran.
Journalist and broadcaster Lauren Booth, 43 – Cherie Blair’s sister – now wears a hijab whenever she leaves her home, prays five times a day and visits her local mosque whenever she can.
She decided to become a Muslim six weeks ago after visiting the shrine of Fatima al-Masumeh in the city of Qom.
“It was a Tuesday evening and I sat down and felt this shot of spiritual morphine, just absolute bliss and joy,” she said in an interview today.
When she returned to Britain, she decided to convert immediately.
Booth – who works for Press TV, the English-language Iranian news channel – has stopped eating pork and reads the Qur’an every day. She is currently on page 60.
Booth has stopped drinking alcohol and says she has not wanted to drink since converting.
Before her spiritual awakening in Iran, she had been “sympathetic” to Islam and has spent considerable time working in Palestine, she said, adding that she hoped her conversion would help Blair change his presumptions about Islam.

When she returned to Britain, she decided to convert immediately.
‘Now I don’t eat pork and I read the Koran every day. I’m on page 60. I also haven’t had a drink in 45 days, the longest period in 25 years,’ she said.
‘The strange thing is that since I decided to convert I haven’t wanted to touch alcohol, and I was someone who craved a glass of wine or two at the end of a day.’
Refusing to discount the possibility that she might wear a burka, she said: ‘Who knows where my spiritual journey will take me?’
Before her awakening in Iran, she had been ‘sympathetic’ to Islam and has spent considerable time working in Palestine. ‘I was always impressed with the strength and comfort it gave,’ she said of the religion.
Miss Booth, who works for Press TV, the English-language Iranian news channel, has been a vocal opponent of the war in Iraq.
In August 2008 she travelled to Gaza by ship from Cyprus, along with 46 other activists, to highlight Israel’s blockade of the territory.
She was subsequently refused entry into both Israel and Egypt.
She said she hoped her conversion would help Mr Blair change his presumptions about Islam.
The men, women and children around me withstood a day of no water and no food (it’s called Ramadan, Tony, it’s a fast),’ Booth wrote.
‘Coping with hunger and thirst in the hundred degrees heat, as if it were nothing. They can withstand deprivation in the Muslim world.
‘Here in Iran they feel proud to suffer in order to express solidarity with the people of Palestine. It’s kind of like the way you express solidarity with America only without illegal chemical weapons and a million civilian deaths.’
She adds: ‘Your world view is that Muslims, are mad, bad, dangerous to know. A contagion to be contained.
‘In the final chapter [of his autobiography] you say we need a “religious counter attack” against Islam. And by “Islam” you mean the Al Quds rallies, the Palestinian intifada (based on an anti Apartheid struggle Tony, NOT religious bigotry), against every Arab who fails to put their arms in the air as the F16 missiles rain on their homes and refugee camps and sing a rousing chorus of ‘Imagine all the people…’

Sabtu, 23 Oktober 2010

Hatiku Lapar:(

Salam.. lama tak update blog....

MasyaAllah... Baru-baru ini ana belajar pasal hati...
Cukup menarik....

Semua orang pasti makan makanan jika perut lapar..
 Tapi, HATI?? Adakah xperlu diberi makan??

Nilah yg umat skrg lupakan,, makanan hati...
Kata orang hati gembira jika berhibur, berdating...betul ke??
Adakah hati kita akan gembira dgn perkara2 sebegitu..
Itu mnyeksa hati namanya,,yg gembira itu sbnarnya al-nafs semata-mata...

Macam perut juga, hati xkan gembira jika xkenyang...
Dakwah, zikir dan amal itulah makanan hati kita...
Semakin byk kita beramal, brzikir, semakin tenang hati dan semakin penuh jiwa kita..
Jiwa yang kosong membawa kepada byk kemaksiatan..

Pernah ana jumpa seorang hamba Allah yg brasal dari Afrika
Walaupun baru beberapa tahun di Malaysia, dia telah  merantau hampir seluruh malaysia...
sampaikan kampung ana yg jauh dari bandar pun dia pernah pergi..
Katanya,"Ana telah pergi ke serata dunia trmasuk Malaysia.Ini semua atas usaha untuk menegakkan agama, hati ana rasa lapar kalau tak brdakwah".
MasyaAllah....
Kalaulah iman ana sekentalnya...
Fikirlah...
(xsempat tulis panjang2,,kekurangan masa)

Khamis, 9 September 2010

Salam Aidilfitri Semua=)



Hari raya Aidilfitri sdh kemari~~
Ramadhan sdh pergi......
kali ni tak tahu knpa ak trasa sedih skali....
mgkin inilah nikmat n klazatan iman yg dcari...
Ramadhan, pasti akan kurindui...
Semoga dapat bertemu kembali~

Tapi smntara org trsyang n saudara-saudari
 masih hdup ketika ini..
ku susun 10 jari...
mohon maaf dan halalkan rezeki..
SemoGa  BerSaudarA saMpaI MAti~~

Takabalallahuminawaminkum...
Semoga Allah menerima semua amalanku dan amalanmu di Ramadhan Lalu

SeLamAT HarI Raya AIDilFitrI n MaAf ZahIR dan BatIN~~
سلامة هاري راي معاف ظاهير دان باتين
Salam Ukhuwah DaRi ZULIKHWANUL_MUSLIMIN  =)

Selasa, 7 September 2010

Kehebatan Anugerah Allah;HAMBA ALLAH BERUMUR 4 THN....

video
Seorang budak lelaki ini keluarganya memang kristian dan tidak tahu bahasa arab,

pada umur 4 tahun dia dapat dapat satu perkataan dari mimpi.. seorang lelaki yang pakai baju warna putih dan berdiri di bawah pokok. dan diajarkan kepadanya segala galanya tentang islam yang sebenar yang diajar oleh rasulullah s.a.w...

budak kecil ini telah menerangkan kepada semua org siapa itu Allah dan tidak boleh meyekutukan Allah. dan dia juga te;ah berceramah kepada semua manusia akan maksud islam yang sebenarnya. dan selepas kejadian itu keluarganya dan semua orang yang melihat kejadian itu telah terbuka hatinya untuk memasukki agama islam dan telah percaya bahawa islam adalah agama yang hebat.

satu lagi kebesaran Allah... dan telah ditunjukkan kepada sesiapa sahaja yang Allah kehendaki.... dan telah menunjukkan sifat sifat Allah bahawa tiada yang mustahil bagi Allah.

This kids both parents were christian and his native language is not arabic, he is only 4. He claims the words he is saying were tought to him in his dreams by a man dressed in white under a tree shade. When he is not preaching if u talk to him in arabic he doesn't respond...by the way his parents and hundreds converted seeing him... Alhamdulilah. A blessed child showing men among men who Allah is. Allah bless him. We all wish we were like him. Muslims come in peace. May Allah take us all to Jannat. Ameen. 


Jadi, adakah sahabat2 skalian msh ragu2 /kurang yakin akan Kehebatan Allah???

Ahad, 5 September 2010

Teknik untuk Berjaya Menggunakan Anugerah Tuhan; Visual Minda!

 Sila lihat video di link ini dahulu;Mind's Secret
 Minda kita adalah salah satu anugerah Allah yg sangat menabjubkan.....
Pernahkah anda tiba-tiba mendapat apa yg anda fikirkan???pasti ya kan....
Ana pun pernah mengalami peristiwa begini...ana fikirkan makanan sebab lapar,,tiba2 ada org tawar makanan walaupun xtahu ana lapar....yg paling trkini ana terasa nak makan murtabak,,alangkah terkejutnya ana pabila surau sediakn murtabak untuk juadah berbuka....hebatkan minda kita!!
Dari sudut sains,,otak kita mengeluarkan gelombang yg lagi kuat dr gelombang telefon,,bila kita brfikir tentang sesuatu,,gelombang akan trhasil dan menarik sesuatu itu kepada kita....ini sdh trbukti oleh kajian barat...fenomena ini dipanggil Law of Attraction..Law ini mengatakan bahawa apa yg kita visualkan secara spesifik akn tertarik kepada kita; contoh visual secara spesifik,kita bayangkan kita ada sebuah ferrari yg brwarna merah,kelajuannya 8 kuasa kuda, bau dalamnya sporty, kusyennya lembut.Visual ini blh dikuatkan dgn lukisan....

Dalam satu kajian lain, apabila kita brulang kali brfikir sesuatu itu, minda separuh sedar kita akan diset untuk mencapai sesuatu tersebut...minda sparuh sedar ini akan mengawal badan kita ke arah sesuatu itu...

Ambil contoh Ichiro Honda, berjaya menjadi orang yang berjaya kerana dia seronok dengan ciptaan mesin, piston dan enjin yang akhirnya memberi ilham pada beliau untuk mencipta motorsikal.

Pada ketika itu, dia cuma meletak enjin bermotor pada sebuah basikal biasa. Dengan ciptaannya itu, membolehkan dirinya memenangi anugerah dari Maharaja Jepun pada pertengaan Perang Dunia Kedua.

Time perang pun dia boleh jadi orang yang kaya dan berjaya! Hasil jualan motorsikalnya mencecah angka billion ke seluruh Jepun.Believe?

Dari apa yg ana perolehi melalui hasil2 bacaan dan research, ini merupakan step untuk berjaya melalui visual,
  • Anda bayangkan apa yg anda mahukan secara mendalam.(sebaik-baiknya positif)
  • Niatkan apa yang anda mahukan adalah bukan untuk anda sahaja.(ex:aku mahu berjaya supaya mak aku sayang aku)
  • Anda lukis apa yg anda bayangkan.
  • Anda bayangkan apa yg trjadi selepas anda perolehi apa yg anda mahukan. (ex: dipuji,anda bersorak.)
  • Anda tambah dgn lafaz doa.
  • Anda kuatkan dengan tenaga positif.(yakin pasti tercapai,ex:aku pasti boleh!).
  • Sentiasa mengulangi bayangan tersebut.
Pelajar2 dan Mahasiswa-mahasiswi amat digalakkan untuk mengikut step ini.

Tapi kita sbgai umat Islam wajib yakin bahawa semua yg trjadi adalah dgn izin Allah....
Kajian Law of Attraction itu adalah mngikut fikiran liberal...
Allah Maha Penyayang,,akan sentiasa membantu umatNya yg memerlukan....
Apa yg kita fikirkan juga dikira doa,,jika kita tmbah dengan lafaz doa,InsyaAllah lagi mustajab..MasyaAllah...
Jadi,ana menyeru sahabat2 supaya luangkan masa untuk brfikir untuk memajukan dan membetulkan akidah umat Islam walau sejenak.... fikirlah~~~

Sabtu, 4 September 2010

Fikirlah....

Zaman sahabat2 dahulu...
walaupun jumlahnya sedikit,dapat menjejaskan dunia....
Sekarang,, jumlahnya lebih ramai dari masyarakat agama lain,,tapi langsung x digeruni oleh msyarakat bkn Islam....
sahabat2 skalian,,
fikirlah dan muhasabah dirilah.....