Selasa, 24 Julai 2012

Go!!go!! Malaysia!! v(^_^)v

Bismillahirrahmannirahim....



Firman Allah S.W.T :

“Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa”


(Surah Al-Baqarah: 183)


Sebagaimana dalil al-Quran di atas,,telah menjadi satu kewajipan untuk kita menunaikan fardhu puasa ketika tibanya bulan Ramadhan untuk mencapai ijazah taqwa. 

Indahnya Islam; memahami fitrah manusia,,menyediakan jalan bagi setiap kesusahan..... sebegitu juga kewajipan berpuasa,,ada rukhsahnya....tapi alangkah hebatnya orang yang mampu berpuasa di saat menempuh kesusahan....(boleh rujuk tentang peristiwa puasa Zama' al-Wajir)

Puasa tidak sepatutnya menjadi alasan untuk menjadi terbaik malahan puasa yang baik adalah pendorong menjadi terbaik!

Ustazku pernah bercerita;pengalaman pelajar yang rajin puasa,,baginya ketika berpuasa lagi senang nak menghafal berbanding waktu-waktu lain... Kalau kita rujuk sirah juga,, perang Badar yang dimenangi umat Islam juga berlaku pada bulan Ramadhan.Pada bulan Ramadhan tahun 2 Hijriah,  Rasulullah bersama 313 orang tentera telah keluar dari Madinah untuk menyekat angkatan perdagangan kaum Quraisy yang pulang dari negeri Syria (Syam) dalam usaha mereka hendak melemahkan persiapan tentera Quraisy Makkah untuk menyerang Madinah.


Merujuk kepada isu sukan Olimpik yang akan berlansung di bulan puasa ini,, ada yang berpendapat atlet-atlet dibenarkan berbuka, dan ada juga yang berpendapat tidak dibenarkan atas sebab-sebab tertentu...Pendapat saya pula,,jikalau tujuan sukan Olimpik itu benar-benar untuk tujuan yang baik,,ia dibenarkan..tapi saya bukanlah orang yang berhak dan fakih dalam menentukan hukum. Bagi saya,,guna saja ijtihad-ijtihad ulama'.

 Secara Hakikat,,hukum mutlak hanya milik Allah... 


A'la kullihal...kami cukup BANGGA jika atlet Malaysia berjaya memungut pingat walaupun berpuasa...kami yakin ia mampu menonjolkan imej individu tersebut dan mampu menghilangkan persepsi buruk sesetengah masyarakat terhadap orang yang berpuasa.. 

Kami mendoakan agar Malaysia terus dilimpahi rahmat dan diberkati Allah.... Semoga berjaya Malaysia! 

Pesanan kepada semua khususnya mahasiswa,, 
Ramadhan merupakan satu Kem Tarbiah yang terbaik,,,tingkatkanlah ibadat dan amal-amal dengan harapan Taqwa kita pada Allah meningkat...seterusnya menggapai REDHA dan CINTANYA....

KAMI CARI REDHA ALLAH!! =)




                                                                   Nurhakim
                                                              Exco Sukan dan Kebudayaan PMIUPM
                                                              Exco Kerohanian PAKAT UPM


Tiada ulasan:

Catat Ulasan